Treinen site's :



Valid XHTML 1.0 Transitional Valid CSS!

plan v

Coevorden 20 mei 2006, treinstel 946 klaar voor vertrek naar Zwolle .

Foto Bas Smits, artikel Wikipedia.

Materieel '64 (Mat '64) is Nederlands elektrisch treinmaterieel met ontwerpjaar 1964. Het heeft net als de voorganger (Mat '54), die Hondekoptrein werd genoemd, een bolle neus ter bescherming van de machinist. Het materieel bestaat uit zelfstandige treinstellen. Hierbij is een trein bestaand uit een enkel treinstel afgebeeld.

Mat '64 is afgeleid van de enkele jaren daarvoor gebouwde lichtgewicht dieseltreinstellen Plan U en was het eerste materieel met de nu alomtegenwoordige zwenkzwaaideuren. Door het ten opzichte van Plan U ontbrekende gewicht van de dieselmotor is Mat '64 sinds de indienststelling tot op heden het lichtste elektrische materieel in Nederland.

In 2008 wordt Mat '64 nog steeds als stoptrein-, sneltrein- en soms (bijvoorbeeld in de late uren) als intercitymaterieel ingezet.

PlanV 956 op het station van Emmen, 25-03-2008 (foto Bas Smits)

Mat '64 bestaat uit drie hoofdseries:

* Treinstel Toekomst (Plan TT), een vierdelig elektrisch treinstel (501) gebouwd in 1961 door Werkspoor en inmiddels gesloopt. Prototype voor Plan T.
* Plan T, een vierdelig elektrisch treinstel. 30 stellen (502-531) gebouwd in 1964-1965 door Werkspoor. Na renovatie nog steeds in dienst. Het is met een leeftijd van ruim 40 jaar nu het oudste reizigersmaterieel van de NS.
* Plan V, een tweedelig elektrisch treinstel. 246 stellen (401-483 en 801-965) gebouwd tussen 1966 en 1976 door Werkspoor en Talbot (tegenwoordig: Bombardier). Inmiddels is een aantal stellen uit de 400-serie gesloopt.

Een duidelijk verschil tussen Plan V en T is natuurlijk het verschil in aantal rijtuigbakken: respectievelijk 2 en 4. Verder zijn bij de kopbakken op de cabine tegenwoordig de uiterste raampjes bij Plan T grijs geschilderd en bij Plan V geel. Zo kun je dus aan de kopbak al zien of het Plan T of Plan V is.

Treinstel 419 is in 2004 weer teruggebracht in de oorspronkelijke groene kleur en inmiddels museumtreinstel geworden.